od 14. 2. 2024 – 13. 3. 2024

CLEAR UP

Jiří Votruba – CLEAR UP

Uklidit, stejně jako objasnit, tak i tak lze přeložit název výstavy malíře, ilustrátora a grafického designéra Jiřího Votruby, který se opět vrací do Černé labutě. Po expozicích “Je jenom to, co je” z roku 2019 a “My pozorujem medvídky, medvídci zase nás” z roku 2022 půjde tentokrát o velký úklid v malířově ateliéru. Nebojte se, nejde o brigádu s koštětem a hadrem k tomu, ale o představení cyklů a obrazů, které v Praze zatím vystaveny nebyly nebo jenom částečně.

Stěžejními díly recentního malířova šou je série velkoformátových portrétních obrazů pozoruhodných či typických osobností, které mají vazbu na malířův život a jeho aktivity. Tento cyklus “Global Portrait” představoval před několika roky páteř velké autorovy výstavy v turecké Ankaře, a nebyl dosud v Praze vystaven ve své úplnosti. Což nebude ani teď, ale to nevadí, dostane se snad na ty, co jste ještě neviděli. Tuto sérii pak, vedle prostorových “cutů”, rozšiřují jiné portréty, mísící v těchto případech pop-artový přístup s drippingem, jako je například podobizna rockového chameleóna Davida Bowieho. Pokud v jiné podobizně rozpoznáte kurátora této výstavy, není to nemožné.

Inspirace pop-artovým odkazem i jiným poválečným americkým malířským stylem, již zmíněným dripppingem – čili cintáním barev po obraze, je jedním ze znaků – trade markem malíře, nesmíme ovšem opomenout ani vliv plošného japonského vizuálního vyjádření a oblibu komiksu. Což si zajisté uvědomíte při intenzivním prohlížení obrazů s vizuálními nápověďmi, jak co co nejsprávněji udělat. Kupříkladu jak oloupat banán a co potom s ním. Nebo jak slepit rozpůlené srdce a zachránit se v lásce. Což ve skutečnosti moc nefunguje, ale v moci umění to, snad, trochu je. Jeden z malířových cyklů se ostatně jmenoval “Příliš mnoho lásky”, který také připomínáme. Vůbec, je to dnes v Labuti aktuální hommage na malířovy vrcholné počiny, a ty zasévají v divákovi radostné chvění, chvějivě rozvibrovaný vtip a prozařují jeho sítnici zářnými barvami, jasnící mysl.

Jiří Votruba (narozen 8. 12. 1946 v Praze) s úspěchem remixuje ve svých obrazech, ilustracích a plakátech strategie amerického modernistického malířství po druhé světové válce, okořeněné vizuálními zkušenostmi z Japonska a také nadšením z povedeného grafického designu. Tento kreativní remix vychází z jasnozřivého plošného cítění, když se jeho barevná malířská hra opírá o zvýrazněnou konturu, která odkazuje nejen k tradici japonských dřevořezů a komiksu, ale také k české, vtipem těhotné, ilustrátorské tradici, kterou máme všichni tak nějak ladovsky pod kůží. To vše uplatňuje nejen ve své volné tvorbě, ale také ve scénografické práci pro Dětskou operu při pražském Národním divadle, v grafickém designu pro řadu institucí a akcí klasické hudby u nás, ale třeba i v Hong Kongu nebo v Japonsku, a v neposlední řadě v množství ceněných ilustrovaných knih, zejména pro děti, jako jsou Opera nás baví, Balet nás baví či Fotbalovník o 66 nejslavnějších světových fotbalistech.

Martin Dostál, kurátor.

[157]

Nahoru